08. ΧΑΡΑ - ΛΥΠΗ

Παραθέτουμε ένα απόσπασμα από το βιβλίο ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ

το οποίο θεωρούμε ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε:

 

"Όλα τα συναισθήματα είναι καλά 

και είναι φυσιολογικό να τα έχουμε.

Μερικά συναισθήματα, βεβαίως, είναι βολικά ή ευχάριστα εσωτερικά,

ενώ άλλα μπορεί να είναι άβολα ή δυσάρεστα.

Άσχετα όμως με το πώς τα νιώθουμε εσωτερικά,

δηλαδή μέσα μας,

είναι όλα φυσιολογικά 

και είναι σημαντικό να τα έχουμε"

 

Η Χαρά και η Λύπη είναι τα 2 πρώτα συναισθήματα που εμβαθύνουμε.

 

Αρχικά παρουσιάζουμε στα παιδιά τον ακόλουθο πίνακα

κι εκείνα προσπαθούν να καταλάβουν το συναίσθημα:

synaisthimata

 

Με τη βοήθεια φωτογραφιών χαρούμενων και λυπημένων παιδιών,

που βρήκαμε στο διαδίκτυο,

τα παιδιά παρατηρούν και περιγράφουν τις σωματικές ενδείξεις των δύο συναισθημάτων

(χείλη, μάτια, φρύδια, στάση του σώματος κτλ).

 

Στη συνέχεια επιλέγουμε μια φωτογραφία ενός χαρούμενου παιδιού

και τα παιδιά εκφράζουν τις απόψεις τους, για ποιο λόγο νιώθει έτσι:

πινακας 01

 

Το ίδιο κάναμε και με φωτογραφία ενός λυπημένου παιδιού:

πινακας 02

 

Και στις δύο περιπτώσεις, χωριστήκαμε σε ζευγάρια

και δραματοποιήσαμε τις παραπάνω υποθέσεις των παιδιών.

 

Με αφορμή τον πίνακα ζωγραφικής που είδαμε παραπάνω,

φτιάξαμε τον Χαρούμενο - Λυπημένο άνθρωπο

και σε κάθε μεριά γράψαμε λέξεις, που μας δημιουργούν αντίστοιχα συναισθήματα.

DSCN0513 

 

Παίξαμε το παιχνίδι "χαρούμενες και λυπημένες λέξεις":

Στο πάτωμα τοποθετήσαμε 2 στεφάνια: της χαράς και της λύπης.

Λέμε διάφορες λέξεις

και αν δημιουργούν χαρά στα παιδιά, τρέχουν στο στεφάνι της χαράς

ενώ αν τους δημιουργούν λύπη, τρέχουν στο αντίστοιχο στεφάνι:

 

DSCN0482

 

Προσπαθήσαμε να θυμηθούμε κάποιες φορές

που νιώσαμε χαρά

και κάποιες άλλες που λυπηθήκαμε

και καταγράψαμε τις αναμνήσεις μας στο παράκατω φύλλο εργασίας:

 DSCN0501

 

Προσπαθήσαμε να σκεφτούμε πώς νιώσαμε τότε που ήμασταν χαρούμενοι

και πώς όταν ήμασταν λυπημένοι.

Εντοπίσαμε σε ποια σημεία του σώματός μας

νιώθουμε περισσότερο τη χαρά και τη λύπη:

DSCN0494

 

Χορέψαμε με χαρούμενες και θλιμμένες μουσικές

και παρακολουθήσαμε το παρακάτω διασκεδαστικό βίντεο:

 

bad

https://www.youtube.com/watch?v=ca8SUuG8vdA )

... και σκεφτήκαμε τρόπους για να διώξουμε τη λύπη μας.

 

Μάθαμε το Χ της Χαράς 

και το Λ της Λύπης:

 

DSCN0489

DSCN0498

 

 

Μελετήσαμε πίνακες ζωγράφων και φωτογραφίες

και τις ταξινομήσαμε ανάλογα με την ένταση του συναισθήματος:

DSCN0490

 

Στο 1 τοποθετήσαμε το πρόσωπο που νιώθει μεγαλύτερη χαρά

και στο 4 τη λιγότερη

και το ίδιο κάναμε και με το συναίσθημα της λύπης.

 

Φτιάξαμε την παλέτα της χαράς και την παλέτα της λύπης:

DSCN0497

 

Συνεχίσαμε τη διείσδυσή μας στο συναίσθημα της λύπης

καταπιάνοντας το δύσκολο θέμα της απώλειας.

Αρχικά διαβάσαμε το σχετικό παραμύθι

"Αντίο Ποντικούλη"

b81746

Πριν το διαβάσουμε, δώσαμε στα παιδιά την ευκαιρία να κάνουν υποθέσεις, 

αφού άκουσαν τον τίτλο του βιβλίου.

 

Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης,

κάναμε παύσεις και ζητούσαμε από τα παιδιά να κάνουν προβλέψεις

για την εξέλιξη της ιστορίας

και να εντοπίσουν την εναλλαγή των συναισθημάτων.

 

Στη συνέχεια, συζητήσαμε για τις δικές μας εμπειρίες στο θέμα αυτό.

 

Ζητήσαμε από τα παιδιά να μας ζωγραφίσουν κάποιον που τους λείπει,

(είτε έχει πεθάνει, είτε μένει μακριά)

και τι τους άρεσε να κάνουν μαζί του.

DSCN0514

 

Τέλος, σκεφτήκαμε τρόπους για να δώσουμε λίγη χαρά

σε κάποιον που είναι στενοχωρημένος:

 

 

πιν01

 

Όποτε νιώθουμε στενοχωρημένοι στο σχολείο μας

θα μπορούμε να παίρνουμε αγκαλιά τον "Πασχαλίτσα-Αγκαλίτσα"

ή

να ανοίγουμε το "κουτί του γέλιου", που περιέχει αστείες φωτογραφίες...

 

 DSCN0507

DSCN0509

 

 

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το θέμα  "πένθος και παιδί"

μπορείτε να αναζητήσετε στους ακόλουθους συνδέσμους:

 

http://pythagoreionip.blogspot.gr/2012/05/blog-post_01.html

 

https://sites.google.com/a/eprosxoliki.info/eprosxoliki/ergasies-arthra/penthoskaipaidi

 

http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/

 

http://nipia-larisa.gr/2012/09/28/