08. ΧΑΡΑ - ΛΥΠΗ
Παραθέτουμε ένα απόσπασμα από το βιβλίο ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ
το οποίο θεωρούμε ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε:
"Όλα τα συναισθήματα είναι καλά
και είναι φυσιολογικό να τα έχουμε.
Μερικά συναισθήματα, βεβαίως, είναι βολικά ή ευχάριστα εσωτερικά,
ενώ άλλα μπορεί να είναι άβολα ή δυσάρεστα.
Άσχετα όμως με το πώς τα νιώθουμε εσωτερικά,
δηλαδή μέσα μας,
είναι όλα φυσιολογικά
και είναι σημαντικό να τα έχουμε"
Η Χαρά και η Λύπη είναι τα 2 πρώτα συναισθήματα που εμβαθύνουμε.
Αρχικά παρουσιάζουμε στα παιδιά τον ακόλουθο πίνακα
κι εκείνα προσπαθούν να καταλάβουν το συναίσθημα:
Με τη βοήθεια φωτογραφιών χαρούμενων και λυπημένων παιδιών,
που βρήκαμε στο διαδίκτυο,
τα παιδιά παρατηρούν και περιγράφουν τις σωματικές ενδείξεις των δύο συναισθημάτων
(χείλη, μάτια, φρύδια, στάση του σώματος κτλ).
Στη συνέχεια επιλέγουμε μια φωτογραφία ενός χαρούμενου παιδιού
και τα παιδιά εκφράζουν τις απόψεις τους, για ποιο λόγο νιώθει έτσι:
Το ίδιο κάναμε και με φωτογραφία ενός λυπημένου παιδιού:
Και στις δύο περιπτώσεις, χωριστήκαμε σε ζευγάρια
και δραματοποιήσαμε τις παραπάνω υποθέσεις των παιδιών.
Με αφορμή τον πίνακα ζωγραφικής που είδαμε παραπάνω,
φτιάξαμε τον Χαρούμενο - Λυπημένο άνθρωπο
και σε κάθε μεριά γράψαμε λέξεις, που μας δημιουργούν αντίστοιχα συναισθήματα.
Παίξαμε το παιχνίδι "χαρούμενες και λυπημένες λέξεις":
Στο πάτωμα τοποθετήσαμε 2 στεφάνια: της χαράς και της λύπης.
Λέμε διάφορες λέξεις
και αν δημιουργούν χαρά στα παιδιά, τρέχουν στο στεφάνι της χαράς
ενώ αν τους δημιουργούν λύπη, τρέχουν στο αντίστοιχο στεφάνι:
Προσπαθήσαμε να θυμηθούμε κάποιες φορές
που νιώσαμε χαρά
και κάποιες άλλες που λυπηθήκαμε
και καταγράψαμε τις αναμνήσεις μας στο παράκατω φύλλο εργασίας:
Προσπαθήσαμε να σκεφτούμε πώς νιώσαμε τότε που ήμασταν χαρούμενοι
και πώς όταν ήμασταν λυπημένοι.
Εντοπίσαμε σε ποια σημεία του σώματός μας
νιώθουμε περισσότερο τη χαρά και τη λύπη:
Χορέψαμε με χαρούμενες και θλιμμένες μουσικές
και παρακολουθήσαμε το παρακάτω διασκεδαστικό βίντεο:
( https://www.youtube.com/watch?v=ca8SUuG8vdA )
... και σκεφτήκαμε τρόπους για να διώξουμε τη λύπη μας.
Μάθαμε το Χ της Χαράς
και το Λ της Λύπης:
Μελετήσαμε πίνακες ζωγράφων και φωτογραφίες
και τις ταξινομήσαμε ανάλογα με την ένταση του συναισθήματος:
Στο 1 τοποθετήσαμε το πρόσωπο που νιώθει μεγαλύτερη χαρά
και στο 4 τη λιγότερη
και το ίδιο κάναμε και με το συναίσθημα της λύπης.
Φτιάξαμε την παλέτα της χαράς και την παλέτα της λύπης:
Συνεχίσαμε τη διείσδυσή μας στο συναίσθημα της λύπης
καταπιάνοντας το δύσκολο θέμα της απώλειας.
Αρχικά διαβάσαμε το σχετικό παραμύθι
"Αντίο Ποντικούλη"
Πριν το διαβάσουμε, δώσαμε στα παιδιά την ευκαιρία να κάνουν υποθέσεις,
αφού άκουσαν τον τίτλο του βιβλίου.
Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης,
κάναμε παύσεις και ζητούσαμε από τα παιδιά να κάνουν προβλέψεις
για την εξέλιξη της ιστορίας
και να εντοπίσουν την εναλλαγή των συναισθημάτων.
Στη συνέχεια, συζητήσαμε για τις δικές μας εμπειρίες στο θέμα αυτό.
Ζητήσαμε από τα παιδιά να μας ζωγραφίσουν κάποιον που τους λείπει,
(είτε έχει πεθάνει, είτε μένει μακριά)
και τι τους άρεσε να κάνουν μαζί του.
Τέλος, σκεφτήκαμε τρόπους για να δώσουμε λίγη χαρά
σε κάποιον που είναι στενοχωρημένος:
Όποτε νιώθουμε στενοχωρημένοι στο σχολείο μας
θα μπορούμε να παίρνουμε αγκαλιά τον "Πασχαλίτσα-Αγκαλίτσα"
ή
να ανοίγουμε το "κουτί του γέλιου", που περιέχει αστείες φωτογραφίες...
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το θέμα "πένθος και παιδί"
μπορείτε να αναζητήσετε στους ακόλουθους συνδέσμους:
http://pythagoreionip.blogspot.gr/2012/05/blog-post_01.html
https://sites.google.com/a/eprosxoliki.info/eprosxoliki/ergasies-arthra/penthoskaipaidi
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/
http://nipia-larisa.gr/2012/09/28/