06. ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ - ΓΕΝΙΚΑ

Αρχικά μάθαμε τι σημαίνει η λέξη "ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ".

Έπειτα ανακαλύψαμε ότι για να μπορέσουμε να καταλάβουμε τι νιώθει ο άλλος,

χρειάζεται να επιστρατεύσουμε τα μάτια μας και τα αυτιά μας.

 

Αναπαριστάνουμε διάφορα συναισθήματα

και παρατηρούμε τις αλλαγές:

στα μάτια (γουρλώνουν ή κλείνουν), στα φρύδια (ανασηκώνονται ή σμίγουν), στο στόμα, στη μύτη (σουφρώνει), στις ρυτίδες που σχηματίζονται κτλ.

 

Ανάλογα με το συναίσθημα αλλάζει και ο τόνος της φωνής μας.

Παίξαμε το παιχνίδι "Γυρισμένη πλάτη", 

όπου ένα παιδί κάθεται με γυρισμένη την πλάτη και λέει κάτι

και τα άλλα παιδιά προσπαθούν να καταλάβουν τι αισθάνεται.

 

Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και το παιχνίδι "τυφλόμυγα",

όπου το παιδί στη μέση προσπαθεί να καταλάβει από τη φωνή

αυτού που πιάνει, τι αισθάνεται.

 

Καταφέραμε να εντοπίσουμε τι αισθάνεται κάποιος,

ακόμα κι όταν δε βλέπουμε το πρόσωπο ούτε ακούμε τη φωνή του,

απλώς παρατηρώντας το σώμα του:

 

DSCN0365

 

Κρυφτήκαμε κάτω από μακρύ ύφασμα,

και από τη στάση του σώματός μας,

οι άλλοι ανακάλυψαν τι νιώθουμε!

 DSCN0368

 

Παίξαμε το παιχνίδι: "Ανοίγω την πόρτα με συναίσθημα", 

όπου "ανοίγαμε" μια πόρτα και δείχναμε όποιο συναίσθημα θέλαμε.

 

Μελετήσαμε πολλές εικόνες:

σκίτσα, φωτογραφίες, πίνακες ζωγραφικής

και μάθαμε να εντοπίζουμε το συναίσθημα που εκρφάζει κάθε πρόσωπο.

 DSCN0371

 

Φτιάξαμε τα δικά μας σκίτσα

και οι άλλοι προσπάθησαν να καταλάβουν το συναίσθημά τους.

 DSCN0369

DSCN0378


Χρησιμοποιώντας έτοιμα πρόσωπα χωρίς χαρακτηριστικά

προσθέσαμε το συναίσθημά τους με πλαστελίνη:

DSCN0436

 

 

 

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ:

Χρησιμοποιώντας τα 4 βασικά συναισθήματα:

Χαρά-Λύπη-Φόβος-Θυμός

επεξεργαστήκαμε τον αριθμό 4:

 

Με δύο μακριά υφάσματα χωρίσαμε το χώρο σε 4 "δωμάτια".

Κάθε δωμάτιο αντιπροσωπεύει ένα συναίσθημα.

DSCN0372

Μπήκαμε στα δωμάτια αυτά και αναπαραστήσαμε τα ανάλογα συναισθήματα,

εξηγήσαμε γιατί νιώθουμε έτσι, 

χορέψαμε...

 

Με στεφάνια δημιουργήσαμε 4 πλανήτες συναισθημάτων

(πλανήτης της χαράς, της λύπης κτλ)

και ταξινομήσαμε τα σκίτσα ανάλογα με το συναίσθημα που εκδήλωναν.

 DSCN0374

 

Γράψαμε τον αριθμό 4 με διάφορους τρόπους 

(άμμο, ξυλάκια, κιμωλία)

και δουλέψαμε τον αριθμό σε φύλλο εργασίας.

DSCN0377 

 DSCN0472

 

ΓΛΩΣΣΑ:

Μάθαμε να αναγνωρίζουμε, να ανασυνθέτουμε και να αντιγράφουμε

τα 4 βασικά συναισθήματα:

 

DSCN0432 

DSCN0463 

 

Παίξαμε το παιχνίδι "Βροχή Συναισθημάτων":

Από το σύννεφο "πέφτουν" γράμματα

με τα οποία ανασυνθέτουμε στο "χορτάρι" τα συναισθήματα:

DSCN0471

 

 

ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ:

Διαβάζοντας παραμύθια, εντοπίζουμε τα διάφορα συναισθήματα,

που αναδύονται κατά την εξέλιξη της ιστορίας.

 

DSCN0474

 

ΑΡΧΑΙΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ:

 

DSCN0385

 

Παρατηρήσαμε ένα κυκλαδίτικο ειδώλιο

και διαπιστώσαμε ότι δεν μπορούμε να εντοπίσουμε τα συναισθήματά του.

 

Παίξαμε θεατρικό παιχνίδι,

όπου κάποια παιδιά ήταν τα ειδώλια και κάποια οι επισκέπτες.

Οι επισκέπτες "έδιναν" ένα συναίσθημα στα ειδώλια

κάθε φορά διαφορετικό...

DSCN0382 

 

Διαβάσαμε το βιβλίο: "Ο Νικηφόρος ανακαλύπτει τα συναισθήματα"

όπου διαπιστώσαμε ότι υπάρχουν κι άλλα συναισθήματα,

εκτός από αυτά που αρχικά είχαμε καταγράψει.

 

Μεταφέραμε τις εντυπώσεις μας στο χαρτί:

DSCN0448 

 

ΤΕΧΝΕΣ:

Διαβάσαμε το βιβλίο

"Η Παλέτα Των Συναισθημάτων"

στο οποίο η ηρωίδα δυσκολεύεται να αναγνωρίσει τα συναισθήματά της.

 

Γίναμε ζωγράφοι και ζωγραφίσαμε

μια χαρούμενη και μια λυπημένη ζωγραφιά: 

DSCN0476

 

Καθένας μας δίνει διαφορετικό χρώμα σε κάθε συναίσθημα

και χρησιμοποιώντας υφάσματα φτιάξαμε ομαδικά

το γλυπτό της χαράς, λύπης κτλ...

 DSCN0428

 

DSCN0429

 

Σε φύλλο εργασίας επιλέξαμε τι χρώμα ταιριάζει σε κάθε συναίσθημα

και διαπιστώσαμε ότι ο καθένας μας έχει τις δικές του ιδέες 

για τις αντιστοιχίες "συναίσθημα-χρώμα".

DSCN0434

 

 

Παρατηρήσαμε προσωπογραφείες σπουδαίων ζωγράφων

και προσπαθήσαμε να τις ομαδοποιήσουμε ανάλογα με το συναίσθημα.

 DSCN0451

 

 

 

ΜΟΥΣΙΚΗ:

Ακούσαμε διάφορα μουσικά κομμάτια

και παρατηρήσαμε ότι καθένα από αυτά,

μας δημιουργεί διαφορετικό συναίσθημα...

 

 

 Η/Υ:

Στην εκπαιδευτική πύλη "Αερόστατο"

http://www.mikrapaidia.gr/ccsintro/

βρήκαμε διάφορες δραστηριότητες σχετικές με τα συναισθήματα.

 

 

Στο διαδίκτυο ανακαλύψαμε 

ένα βίντεο - ιστορία με τίτλο

"Το Νησί Των Συναισθημάτων"

σε μουσική επένδυση Μ. Χατζιδάκι

https://www.youtube.com/watch?v=B63I9X6rMlo

 

Δραματοποιήσαμε την ιστορία αυτή

DSCN0396α

 

και την εικονογραφήσαμε:

DSCN0445